Bucharest, Romania
office@evolvetoday.ro
+40 725 161 883
Follow Us
Tipurile de leadership și cum să le aplici la momentul potrivit

Tipurile de leadership și cum să le aplici la momentul potrivit

Rolul de lider nu a fost niciodată unul simplu. Schimbările aduse de noua generație de angajați, de progresele tehnologice dar și de evenimentele de criză, precum pandemia, urgentează formarea unor lideri capabili, eficienți și versatili, ce pot gestiona cu ușurință orice situație.

Un lider bun reușește să mențină o comunicare bună cu angajații săi, în timp ce îi menține implicați și productivi, iar pentru lucrul acesta specialiștii au încercat mereu să găsească „rețeta” perfectă.

În acest articol voi vorbi despre 5 tipuri de leadership pe care le poate aplica orice lider, în funcție de nevoile companiei, cultura organizațională și tipul de echipă pe care o conduce. Înțelegerea teoretică a acestor tactici te poate ajuta să îți descoperi latura strategică adaptată la personalitatea ta, dar și să înțelegi cum te văd angajații tăi și cum îi influențează pe ei.

Leadershipul include mulți factori, de la dinamica echipei, viziunea și strategiile adoptate, dar și latura umană ce implică empatia și capacitatea de a motiva și inspira membrii echipei. Vom vorbi despre caracteristicile unui lider, valorile și abilitățile sale care ar putea avea un impact pozitiv asupra echipei.

Există numeroase stiluri de conducere în mediile organizaționale. În continuare voi discuta despre cele mai populare și mai cunoscute, împreună cu câteva avantaje, câteva dezavantaje și situații în care fiecare se potrivește cel mai bine.

Leadership autoritar

Acesta presupune o abordare autoritară a problemelor cu o atitudine exigentă, bazată pe comanda și control. În această categorie se înscriu liderii fermi, nu foarte deschiși la feedback și nici interesați de schimbarea atitudinii. Ei iau decizii singuri și nu cooperează îndeaproape cu echipa.

Avantaje:

  • Acest tip de leadership poate fi aplicat eficient în situații de criză, iar liderul autoritar poate lua decizii dificile rapid.
  • Asigură o direcție clară în acțiuni, evitând confuzia și indeciziile.

Dezavantaje:

  • Poate crea un mediu de lucru toxic pentru angajați, scăzându-le moralul și astfel și gradul de implicare.
  • Pe termen scurt poate da rezultate, dar pe o perioadă mai lunga de timp poate avea ca și consecințe o echipă de angajați dezamăgiți, care vor renunța eventual la job.

Când funcționează cel mai bine:

  • În armată și în industrii unde respectarea regulilor și standardelor este strict importantă (de exemplu industria farmaceutică).

Leadership democrat

Acest stil este unul participativ, care stimulează implicarea angajaților și pune accent pe satisfacția și mulțumirea membrilor echipei. Acest lider reprezintă vocea fiecărui angajat, îi ascultă, îi înțelege și încurajează creativitatea și incluziunea.

Avantaje:

  • Această abordare conduce la niveluri mai ridicate de implicare a echipei și la retenția la locul de muncă, deci poate fi aplicată oricând.
  • Îmbunătățește relațiile interpersonale dintre colegi, creează un mediu de lucru sănătos și un climat organizațional mai plăcut și mai colaborativ.

Dezavantaje:

  • Implică un risc de ineficiență în situațiile în care durează prea mult timp pentru a se ajunge la un consens.
  • Poate întâmpina dificultăți în luarea deciziilor rapide care necesită o direcție clară și instantă.

Când funcționează cel mai bine:

  • În firme de outsourcing sau în industria creativă (agenții de marketing și PR).

 

Leadership pasiv (sau laissez-faire)

Acest stil de management oferă angajaților libertate totală și încredere deplină. Echipei îi este pus la dispoziție toate cele necesare pentru a-și face treaba și sunt lăsați să determine singuri parcursul acțiunilor lor.

Avantaje:

  • Acești lideri sunt buni în a delega sarcini și a distribui responsabilitățile corect angajaților.
  • Acest stil poate fi aplicat și poate funcționa doar cu angajații experimentați și supracalificați, cărora le place autonomia și se pot descurca să se auto-conducă și auto-motiveze.

Dezavantaje:

  • Angajații mai nesiguri se pot simți copleșiți de această abordare, fapt ce îi poate afecta încetinindu-le ritmul de muncă și îi poate face mai ineficienți, deoarece ei necesită îndrumare și confirmare din partea liderului.
  • Lipsa unei direcții, a unor obiective clare și realiste poate conduce la lipsa colaborării în echipă.

Când funcționează cel mai bine:

  • În companii cu echipe care se autogestionează, precum industria jocurilor video.

Leadership tranzacțional

Este tipul de management care se focusează pe ceea ce trebuie făcut și abordează principiul tranzacției: dacă angajații livrează un rezultat bun sau îndeplinesc un obiectiv în timpul prestabilit, liderul îi va recompensa cu un stimulent, precum un bonus la salariu. Dar strategia funcționează și invers, atunci când angajații nu își îndeplinesc cu succes sarcinile, atunci suportă consecințele.

Avantaje:

  • Acest tip de leadership oferă claritate și încurajează creșterea productivității în echipă dar și cultivă spiritul de echipă.
  • Crește motivația angajaților prin stabilirea unor recompense tangibile pentru performanța lor.

Dezavantaje:

  • Teama de pedeapsă prin nerespectarea termenelor limită și a KPI-urilor este posibil să descurajeze angajații.
  • Poate încuraja un mediu competitiv și individualist, în detrimetul colaborării în echipă.

Când funcționează cel mai bine:

  • În corporații cu un număr mare de echipe și de angajați, care necesită o îndrumare temeinică și în companii orientate către rezultate concrete și măsurabile, precum cele din sectorul vânzărilor sau a producției.

Leadership transformațional

Este cel ce presupune câștigarea încrederii membrilor echipei și cultivarea unei viziuni comune. Acest tip de conducere creează un impact pozitiv pe termen lung, motivând echipa să își atingă potențialul maxim și inspirandu-i să acționeze în moduri noi, îmbunătățindu-și productivitatea și profitabilitatea. Se bazează pe încredere și loialitate.

Avantaje:

  • Acest tip de lider încurajează angajații să descopere singuri de ce sunt în stare la muncă și să își îmbunătățească constant performanța.
  • Atmosfera de lucru este una pozitivă și motivațională.

Dezavantaje:

  • Liderii de acest tip tind să se concentreze pe imaginea de ansamblu și în lipsa atenției la detalii, se pot pierde din vedere elemente esențiale pentru îndeplinirea obiectivelor echipei.
  • Angajații pot deveni ușor stresați sau presați de termenele limită.

Când funcționează cel mai bine:

  • În companii dinamice care necesită o gândire out of the box, precum start-up-urile.

Așadar, reține că fiecare tip de leadership, oricât de controversat ar părea, are și părțile lui bune și un set de beneficii care în anumite situații pot da roade. Un lider bun, indiferent de tipologia lui, este doar acela care este într-o continuă dezvoltare și calificare și care reușește să păstreze echipa motivată și inspirată. Acest articol te poate ajuta să înțelegi punctele de vedere ale mai multor tipuri de lideri, peste care ai dat în trecut sau vei da în viitor. Nu există un stil corect, încearcă doar să scoți tot ce-i mai bun din stilul pe care l-ai adoptat în mod natural, deoarece esența leadershipului constă în capacitatea de a transforma o viziune în realitate.

 

Post a Comment