Nu mai este o noutate faptul că numărul canalelor de comunicare folosite de specialiștii de recrutare a crescut semnificativ în ultimii ani, ceea ce a adus recrutarea omnichannel în atenția lor. Creșterea accelerată a platformelor de social media a determinat recrutorii să adopte metode noi de a aborda candidații prin intermediul lor.
Așa că astăzi, dacă un job deschis este promovat online, va fi promovat pe Linkedin, Tik Tok, Instagram Reels, în discuții pe thread-uri, pe Youtube, pe website-uri și platforme dedicate ș.a.m.d. În contextul în care metodele tradiționale de recrutare se lovesc de un plafon, putem vorbi despre nevoia unei strategii de recrutare omnichannel.
Ce este recrutarea omnichannel?
Recrutarea omnichannel este o practică prin care toate canalele de comunicare se aliniază cu obiectivul de a atrage candidați relevanți pentru posturile deschise ale companiei. Canalele pot include atât platforme online ( Linked in, Facebook, Instagram, Tik Tok, Youtube, Glassdoor, website, aplicații mobile) cât și interacțiuni față în față cu brandul (experiențe in-store, interacțiune cu alți angajați, recomandări, interacțiunea cu produsul/ serviciul pe care îl oferă angajatorul).
Abordarea omnichannel îi permite potențialului candidat să migreze de la un canal la altul fără întrerupere în flow-ul conversației. De exemplu, candidatul obține informații despre job pe un site, apoi trimite un mesaj pe social media pentru a obține mai multe detalii, apoi primește datele interviului pe mail.
Conceptul este derivat din domeniul marketing-ului omnichannel, prin care consumatorii sunt targetați în diferite ipostaze ale călătoriei de consum. De la interacțiunea cu un produs în magazin, la transmiterea informațiilor relevante prin social media, newsletter sau chiar SMS; fiecare canal este construit în continuarea celui precedent pentru a asigura consecvența mesajului general.
Companiile care aleg să se concentreze pe un singur canal își limitează foarte mult pool-ul de candidați și accesul la profesioniști talentați care ar putea fi extrem de valoroși pentru companie (poate chiar la un cost de achiziție redus).
Cum să construiești o strategie de recrutare omnichannel?
Punctul de start pentru orice strategie omnichannel îl reprezintă datele. Gândește-te doar cât de simplu ar fi să abordezi un candidat dacă știi că acesta a intrat deja în contact cu un anunț de angajare, a participat la un târg de cariere sau a completat un chestionar pe site-ul angajatorului.
Pentru a accesa aceste date trebuie să identifici toate canalele prin care candidații intră în procesul de recrutare. Printre ele se pot număra: târguri de cariere, evenimente de networking organizate de companie, interacțiune cu reclamele plătite (Google ads, Facebook ads), recomandări de la angajați existenți, interacțiune directă prin Linkedin, Facebook, Instagram, Twitter.
Odată ce ai identificat un potențial candidat și cunoști nivelul de interacțiune pe care l-a avut cu angajatorul sau cu firma de recrutare, poți folosi aceste informații pentru a consolida relația și a duce discuția la pasul următor.
Bune practici pentru construirea unei strategii omnichannel:
- Alege canalele potrivite pentru a transmite mesaje relevante de recrutare și poziționarea ca brand de angajator.
- Asigură-te că nu expui candidații la mesaje repetitive.
- Separă candidații care au interacționat cu brandul tău de cei care intră în contact pentru prima dată cu mesajele tale.
- Identifică cele mai performante canale pentru atragerea candidaților potriviți.
- Găsește o frecvență potrivită de comunicare pentru a menține relațiile active, fără să fii enervant sau prea insistent.
Cum te folosești de tehnologie pentru implementarea strategiei de recrutare omnichannel?
Având în vedere nevoie de a analiza o candidate enormă de date, tehnologia este un element crucial în strategia omnichannel. Un sistem ATS (applicant tracking system) are un rol fundamental pentru organizarea și centralizarea activităților de recrutare.
Acest tool te ajută să conturezi o imagine consecventă în fața candidaților și să le centralizezi eficient datele, fără riscul duplicării. Cu ajutorul unui ATS, informațiile despre candidați, indiferent de canalul în care au intrat în contact cu tine, vor fi centralizate și organizate eficient.
Asta permite recrutorului să monitorizeze interacțiunile pe care le-a avut cu un candidat de-a lungul timpului, să vadă de câte ori a fost trimis un CV și prin ce canal, să arhiveze scrisori de intenție și să vadă răspunsurile din formularele de aplicare. Softurile de recrutare permit și recrutorilor să colaboreze în timp real, fără să-și facă griji că vor contacta același candidat de mai multe ori.
Un viitor omnichannel
Să investești într-o strategie omnichannel te poziționează ca lider în domeniu și îți crește șansele de a atrage oameni talentați care să accepte oferta din partea companiei tale. Prin faptul că te poziționezi pe toate canalele unde ai putea intra în contact cu potențiali candidați și măsori rezultatele pe fiecare obții date valoroase. Aceste date te ajută să eficientizezi resursele și să nu irosești timp și bani pe canale care nu livrează și să te concentrezi pe canalele cele mai relevante pentru a-ți lărgi accesul la candidați.
Implementarea unei strategii omnichannel nu este ușoară pentru ca necesită timp, efort și testare pentru a ajunge la formula ideală, însă este o investiție care se amortizează cu siguranță pe termen lung.