Categorii
Angajare Cultură organizațională Interivuri Recrutare

Cât de importantă este prezența și activitatea pe social media a unui potențial candidat?

Social media a devenit parte din stilul de viață al majorității românilor, cu oameni din toate categoriile de vârstă și toate contextele sociale care petrec ore în șir pe Facebook, Instagram, Tik Tok, Linkedin și multe altele pentru a rămâne conectați cu ceilalți. Uneori chiar și pentru a-și demonstra abilitățile profesionale ca să intre în vizorul recruiterilor, de ce nu?

În 2021 nu este deloc neobișnuit ca specialiștii de recrutare, angajatorii sau cei care sunt în căutarea unui job să se folosească de rețelele de socializare ca instrument de recrutare. Companiile descoperă cele mai relevante metode de recrutare specialiști și headhunting, iar o scurtă cercetare pe social media poate revela multe aspecte din personalitatea unui candidat. Managerii de recrutare scanează mai departe de LinkedIn atunci când fac recrutare; se uită și la conturile personale pe platforme precum Facebook și Instagram să descopere potențiale motive de îngrijorare, sau chiar să afle mai multe despre ce fel de persoană ești.

Managerii de resurse umane se folosesc de Social Media pentru verificarea background-ului unui candidat, trecutul profesional al candidatului sau abilitățile sale de comunicare, lucruri care se pot transforma în criterii solide in decizia de recrutare.

De fapt, 3 din 4 specialiști de recrutare verifică profilele de social media ale candidatului în timpul procesului de recrutare, iar 1 din 3 angajatori au respins candidați pe baza unor informații pe care le-au descoperit pe profilele lor din social media.

În acest context, cât de importantă crezi că este prezența și activitatea ta pe social media în procesul de recrutare? Citește mai departe și vei afla!

Profilul de social media poate fi un indicator de compatibilitate al unui candidat cu o cultură organizațională.

Pe lângă abilitățile și cunoștințele care sunt căutate în timpul procesului de recrutare, angajatorul sau hiring managerul va căuta de asemenea să găsească indicii despre potrivirea cu valorile companiei și cultura organizațională. De exemplu, poate căuta indicii ale implicării în activitățile comunității sau despre anumite înclinații de leadership și relaționare cu alții. Uneori pot să caute motive să nu angajeze pe cineva, ca un filtru pentru lista de aplicanți, în timpul selecției de personal.

Arată-mi ce postezi, ca să știu cine ești.

Ca o regulă generală: ai grijă ce postezi. Chiar dacă profilul tău de social media reflectă doar viața personală, sunt câteva reguli. De exemplu, nu posta nimic despre activitățile ilegale, petreceri sălbatice, consum de alcool sau orice de natură sexuală. Chiar dacă ești un party animal, asta face parte din timpul tău liber și nu ar trebui ca informația aceasta să ajungă la angajator.

Stai departe de scandalurile online, atunci când ești într-un proces de recrutare.

Disputele despre subiecte sensibile sau controversate din social media nu sunt puține: politică, religie, rasă, gen, orientare sexuală sunt doar câteva exemple. Atunci când ești într-un proces de recrutare se recomandă să te abții de la rant-uri online, să te implici în subiecte aprinse sau să folosești limbaj violent. Dacă nu ai grijă, acestea s-ar putea să-ți afecteze reputația și să tragă un semnal de alarmă către recruiter. 

Să-ți ștergi conturile de social media nu este soluția de a trece cu succes de recrutare.

Recruiterii care recrutează poziții management sau fac executive search se așteaptă să găsească ceva atunci când îți caută numele pe rețelele de socializare. Astfel, ar trebui să existe un echilibru între profilele personale și cele profesionale. Felul în care te prezinți online poate să te ajute sau să-ți pună piedici în procesul de recrutare. 35% dintre specialiștii de recrutare nici nu cheamă la interviu persoanele care nu au profile de social media. Gândește-te la social media ca la un canal prin care îți construiești brandul personal.

Caută-ți numele pe Google înainte să o facă recruiterul.

Gândește-te din start că șansele ca specialistul de recrutare să te caute pe social media înainte de plasarea într-un loc de muncă sunt maxime. Cum poți descoperi ce va găsi angajatorul despre tine online? Simplu: deschide o fereastră incognito și caută-ți numele pe Google. Dacă apar ceva poze sau informații potențial compromițătoare șterge-le sau modifică-ți setările de confidențialitate. Vrei să ai o prezentă relevantă în online și informațiile care apar despre tine să îți reflecte latura de profesionist.

Cifrele vorbesc de la sine.

80% dintre specialiștii de recrutare participanți la un studiu pe tema recrutării prin intermediul social media, au confirmat că verifică profilele de social media ale candidaților înainte să-i angajeze. 

Asta poate funcționa în beneficiul sau în detrimentul candidatului. Un profil de social media “curat” poate fi modul prin care te diferențiezi de alți candidați. Pe de altă parte, conținutul nepotrivit poate speria potențialul angajator. Potrivit acestei cercetări, iată care sunt cele mai frecvent verificare zone:

  • Postările publice 66%
  • Zona “Despre mine” – 63%
  • Fotografiile – 60%
  • Comentariile tale la alte postări – 43%
  • Profilele pe care le urmărești – 25%

În plus, prin intermediul Social Media îți poți consolida un brand personal, care să te avantajeze în fața recruiterilor.

Așadar, înainte să aplici la următorul job asigură-te că profilele tale nu ascund nici un secret “întunecat” care ar putea ieși la suprafață în timpul procesului de recrutare și că evoluția ta profesională este evidentă. 🙂 

Cauți servicii de recrutare sau ai nevoie consiliere în carieră? Evolve Today îți stă la dispoziție cu o echipă de specialiști în resurse umane. Află mai multe despre serviciile noastre aici. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *