Bucharest, Romania
office@evolvetoday.ro
+40 725 161 883
Follow Us

Cum arata o zi din viata unui recruiter senior dintr-o agenție de recrutare din Romania?

Meseria de recruiter te forțează să devii adaptabil, pentru că piața serviciilor de recrutare este într-o schimbare perpetuă. Nu ai timp să te plictisești, apar mereu noi provocări și se întâmplă destul de rar să existe două zile la fel. Pentru acest articol am stat de vorbă cu Cătălina Stoicescu, senior recruiter din agenția de recrutare Evolve Today să aflu cum arată lista de to do a unui senior recruiter în România, care sunt părțile frumoase dar și provocările acestui rol, care sunt tool-urile care le fac viața recruiterilor mai ușoară și cum i-a afectat pandemia.

Spre final vei afla care sunt calitățile pe care trebuie să le aibă un specialist în recrutare pentru a avea succes în carieră și ce trebuie să știi dacă ești la început de drum și vrei o carieră în industria recrutării.

1. Cum arata lista de to-do din ziua unui Senior Recruiter dintr-o agenție de recrutare?

Cătălina: 

Lista mea de To Do este făcută în funcție de prioritățile stabilite în echipă. De regulă fac lista cu o seară înainte pentru ziua care urmează. Îmi fixez prioritățile (de regulă 2-3 proiecte pentru care lucrez) și activitățile specifice legate de acestea. 

Rar se întâmplă să reușesc să bifez tot ceea ce mi-am propus datorită faptului că apar situații neprevăzute de care trebuie să mă ocup. Oricât de mult mi-aș dori că o zi să fie previzibilă, cu activități clar stabilite, apar situații neprevăzute de care trebuie să mă ocup. Cred că acesta este și unul dintre lucrurile care îmi place foarte mult la activitatea mea de specialist în resurse umane – nu există o rutină, nu am timp să mă plictisesc. Fiecare zi are măcar un element surpriză.

2. Care este cea mai frumoasă parte a meseriei de recruiter? Ce anume din activitatea ta îți oferă cea mai mare satisfacție?

Cătălina: 

Îmi place foarte mult dinamismul și varietatea ce însoțește, invariabil, activitatea de recrutare. Faptul că nu am timp să mă plictisesc. Nici o zi nu seamănă cu cealaltă. Fiecare proiect este unic. Fiecare proiect te determina să înveți ceva nou despre o industrie, o tehnologie. Trebuie să înțelegi rapid ce este important pentru clientul respectiv, ce este esențial și ce este „nice to have”. 

Cum este și firesc, îmi place când am succes și reușesc într-un timp scurt să închid un proiect. Îmi place să construiesc relații de durata cu candidații cu care interacționez. Este posibil că o persoană să nu fie potrivită pentru proiectul actual, dar să fie candidatul ideal pentru un proiect viitor. Toate aceste potriviri cu succes mă bucură. 

3. Care sunt tool-urile (digitale, de colaborare, platforme online etc) care fac mai ușoară viața de recruiter?

Cătălina: La Evolve Today avem o serie de instrumente implementate care ne ajută în activitatea noastră de HR. Spre exemplu, sistemul ATS implementat face diferența în anumite proiecte. Fiecare membru al echipei are vizibilitate asupra proiectelor și asupra candidaților implicați. Avem un istoric al candidatului respectiv, vedem în ce alte proiecte a fost implicat de-a lungul timpului, statusul acestora, care sunt preferințele candidatului și profilul său vocațional.

Un alt element important este legat de faptul că acest sistem este interconectat cu alte platforme folosite frecvent in recrutare (linkedin, ejobs, etc). Salvăm timp prețios datorită faptului că toți aplicantii sunt salvați într-o singură baza de date. La nivel de echipa folosim tool-urile oferite de Google (Google Drive, Calendarul, Google Meet) pentru a comunica între noi, pentru a salva documente, evenimente la care toată echipa are acces și vizibilitate în timp real.

4. Cum s-a schimbat viața de recruiter pe timpul pandemiei? Ai întâlnit provocări în procesul de recrutare remote?

Cătălina: Din punctul meu de vedere pandemia a determinat schimbări de mentalitate și a reorganizat întregul proces de recrutare. Constrângerile legate de interacțiunea directă au schimbat ponderea între interviurile de angajare face to face și interviurile telefonice/ online. 

Dacă înainte normalitatea însemna a susține o discuție face to face cu orice candidat implicat în procesele de recrutare (excepție recrutarea IT), în momentul de față aceste interviuri de angajare au fost înlocuite, în procent de 99%, cu interviurile remote – telefonice sau discuții online (Zoom, Skype, Teams, Google Meet, etc).

Acest lucru a dus la eficientizarea procesului de recrutare atât pentru recruiter cât și pentru candidat, deoarece este eliminat timpul petrecut de candidat pe drum, procesul este flexibilizat, putând muta cu ușurință ora interviului în funcție de disponibilitatea și de schimbările apărute atât în activitatea recruiterului, cât și în cea a candidatului. 

Am fost determinați să mutăm comunicarea în online, să digitalizăm procesele, se ne familiarizăm cu noi tooluri  de comunicare. Nu mai există constrângeri geografice, cu condiția că zona în care te afli să ai internet stabil sau măcar semnal la telefon.

Dacă înainte există o delimitare foarte clară între planul profesional și cel personal, în contexul pandemic cele două interferează foarte mult. A trebuit să învățăm să ne adaptăm, să funcționăm mai multe persoane, cu nevoi și programe total diferite în același spațiu. Spre exemplu, a trebuit a învăț să integrez în programul meu și școală online a copilului sau diverse activitățile casnice fără că activitatea mea profesională să fie impactată.

5. Care crezi că sunt calitățile pe care trebuie să le aibă un specialist în resurse umane pentru a avea succes în industria de recrutare din România? 

Cătălina: Un recruiter trebuie să fie analitic, să reușească să surprindă esența unui rol și abilitățile pe care trebuie să le aibă ocupantul rolului respectiv. Trebuie să aibă capacitatea de a acționa și de a lua decizii într-un mediu mai puțîn structurat și să învețe să completeze informațiile care lipsesc și sunt esențiale pentru procesul de selecție. E nevoie de creativitate, gândire out-of the box. 

Recrutarea este o activitate care necesită în permanentă inovație și adaptarea la noile tehnologii și resurse apărute, identificarea de noi surse prin care poți comunica cu posibili candidați (platforme, comunități de specialiști), adaptarea mesajelor pentru a fi cât mai vizibile în mediul online și a capta atenția. 

Trebuie să existe transparență, sinceritate și să construiești o relație bazată pe încredere atât cu candidațîi cât și cu partenerii de business. Recrutarea nu înseamnă numai proiecte încununate de succes. Trebuie să înveți să nu renunți, să îți schimbi strategia rapid și să te repliezi în cazul în care nu ajungi la rezultatul dorit. E nevoie de reziliența și toleranță la frustrare. Fiecare eșec trebuie să te determine să vii cu noi alternative. În cadrul unei agenții de recrutare trebuie să fii tot timpul conștient că lucrezi într-un mediu concurențial. 

Trebuie să găsești soluții că tu să reușești să fii mai bun, mai inventiv, mai rapid decât alți recrutori. Uneori diferența o face relația profesională stabilită cu candidatul și încrederea pe care reușești să o inspiri partenerilor de business. Și viteză de reacție.

Comunicare este o abilitatea esențială. Interacționezi cu tipologii variate. Sunt candidați care comunica cu ususrinta, pe alții trebuie să îi ajuți să se deschidă. A fi recruiter înseamnă să comunici și mesaje mai puțîn plăcute cum ar fi feedbackul negativ dat candidaților care nu au fost selectați și gestionarea cu grijă a sentimentelor acestora.

Un recruiter trebuie să știe să prioritizeze și să își organizeze cât mai eficient activitatea. În afară de interviuri, în spate este foarte multă muncă administrativă și de organizare. Este nevoie de ordine și structură.

6. Ce sfaturi ai pentru un recruiter junior care vrea să-și construiască o carieră de succes în domeniul recrutării / headhunting-ului în România?

Cătălina: Ai nevoie de foarte multă determinare! Este un drum lung pe care trebuie să îl parcurgi și ai nevoie de învățare continuă. 

Recomand celor aflați la început de drum să găsească oportunități de muncă (internshipuri, joburi entry level) și să înceapă să lucreze într-o echipa, astfel încât să aibă posibilitatea să învețe de la persoane cu senioritate mai mare în acest domeniu. Ideal ar fi să aibă un mentor care să îl ghideze la început de drum. Să fie conștienți că la început vor fi implicați în activități administrative și rutiniere (organizare baza de date, sortare CV-uri) pentru a se familiariza treptat cu fiecare activitate. 

Le recomand tuturor care își doresc să urmeze această carieră să studieze cât mai mult. Să nu aștepte „să fie învățați”, „să li se spună” ce sau cum să facă. Să fie curioși, să caute, să descopere singuri. Sunt foarte multe resurse gratis disponibilie pe internet: structura interviului, exemple de competențe/ poziție, întrebări ce pot fi adresate pentru a valida anumite competențe, pregătirea pentru interviul de angajare, redactarea CV-ului, tips & tricks.

Un junior trebuie să fie în permanentă atent la nevoile celor de lângă el (candidați, manageri de recrutare, colegi cu care lucrează), să se implice  sau să ajute în proiecte. Are nevoie de puțîn zvâc, să caute în permanentă provocări și să nu rămână niciodată în zona de confort. Asta daca vrea să facă cu adevărat treabă într-o agenție recrutare/head hunting.

În concluzie…

Data viitoare când nu primești un telefon sau un e-mail de follow-up de la firma de recrutare nu o lua personal! Recruiterii sunt oameni ocupați care jonglează mereu cu mai multe multe proiecte, interacționează cu mulți candidați și persoane de contact din partea angajatorului. Pe scurt, o firmă de resurse umane lucrează fără oprire în angajarea profesioniștilor de pe piața muncii din România în locurile de muncă cele mai potrivite pentru ei. 🙂 

Vrei să iei legătura cu un recruiter senior pentru întregirea echipei tale? Scrie-ne un mesaj aici.

Post a Comment