Categorii
Angajare Cultură organizațională Domeniul IT Interivuri Recrutare

Cum să integrezi gamification-ul pentru a crește angajamentul echipelor

Descoperă cum poți folosi gamification-ul pentru a motiva și implica mai bine membrii echipei tale. Află strategii eficiente pentru creșterea angajamentului!

Rutina la locul de muncă poate duce uneori la scăderea angajamentului echipelor și instaurează o atmosferă anostă în birou. E ușor să ne simțim demotivati atunci când nu suntem stimulați să evadăm din monotonie.

Companiile din întreaga lume au observat o îmbunatățire în ceea ce privește productivitatea și implicarea angajaților, atunci când se introduc elemente de gamification în cadrul task-urilor de zi cu zi de la muncă. Acestea nu transformă munca în joc, ci mai degrabă tranforma mediul de lucru într-unul mai dinamic și mai distractiv.

Conceptul de gamification a evoluat în ultimii ani, dincolo de clasamente și mici recompense. Acesta a integrat un sistem complet de obiective ale companiei și motivații ale angajaților. O statistică ce aparține site-ului Zippia, indica faptul că 90% dintre angajați au declarat că gamificarea îi face să fie mai performanți. Potrivit aceleiași surse, aceste elemente pot crește cu 60% rata implicării, ducând implicit și la creșterea rezultatelor.

Ce este mai exact gamification-ul?

Termenul se referă la aplicarea elementelor de jocuri în contexte care nu sunt jocuri. Puteți să îl observați aplicat asupra dumneavoastră din poziția de clienți, în toate cazurile de colectare de puncte care duc la o recompensă sau alte metode de cuantificare a loialității. La muncă, în schimb, prin gamification li se cere angajaților să îndeplinească mici provocări și să creeze un clasament între ei. Natura acestui concept aduce în prim plan competiția, cu o latură distrativa dar totodată și educativă.

Vorbind în termeni psihologici, gamificaion se bazează pe neuroștiință. Mecanismele din spatele jocurilor transformă sarcinile banale în provocări, creând un sentiment real de realizare. La fiecare obiectiv îndeplinit cu succes, creierul nostru produce o mică doză de „hormonul fericirii”, adică dopamină.

Gamificarea înseamnă competiție, cooperare, provocare, incertitudine și reguli – care se traduc prin obiective, progres, feedback, recompense și clasamente. E un instrument care determină angajații să rămână implicați, să se relaxeze prin muncă și să elimine stresul din rutina zilnică de la job. 

Cum crește gamificarea motivația angajaților?

Mulți angajați își petrec ziua de muncă îndeplinind sarcini repetitive, lucru care poate instaura o rutină deloc plăcută. Prin gamificare, toate aceste sarcini pot deveni mai distractive, îmbunătățind starea de spirit a angajaților, iar angajații fericiți sunt mai predispuși să contribuie la starea de bine a echipei. Un studiu de la Universitatea Oxford susține chiar că angajații ferciti sunt cu 13% mai productivi.

Când vine vorba de recompese, găsirea unui echilibru perfect este crucială. Prea multe recomplense fizice ar face munca un act mecanic, pe când prea multe recompense intriseci ar face angajații să se simtă subapreciați. O strategie eficientă de gamification la locul de muncă implică cele doua tipuri de motivație: cea intrinsecă, ce vine din interior prin sentimente de bucurie și cea extrinsecă, formată din elemente tangibile, precum bonusuri sau promovări.

Iată cum ați putea integra gamificarea în biroul dumneavoastră pentru o mai bună implicare și productivitate:

Încurajați concurența prietenoasă

Consolidarea spiritului de echipă începe în primul rand cu un sentiment de camaraderie și de competiție amicală. În loc să faci angajații să concureze între ei, mai bine grupează-i în echipe în care pot colabora și își pot coordona mai bine eforturile pentru un scop comun. Atunci când echipele colaborează mai bine împreună, pot realiza mai multe – și se distrează în același timp.

De asemenea, asigură-te că strategia este accesibilă și incluzivă pentru toți angajații, adaptabilă la diverse stiluri de învățare, niveluri de calificare și medii culturale. Și nu uita să oferi formare și sprijin angajaților care au nevoie de ajutor pentru a înțelege regulile jocului, pentru o participare eficientă.

Înființează un clasament corect și etic

Implementează un clasament unde toți angajații tăi pot urca și coborî în funcție de câte puncte au acumulat prin îndeplinirea cu succes a unor sarcini de lucru. Fie că este vorba de vânzări reușite, conversii câștigate, solicitări tehnice rezolvate să proiecte finalizate, orice poziție are rezultate cuantificabile. Un studiu realizat de Prodscore susține că 67% dintre angajați declară că deseori competiția îi motivează mai mult decât tehnicile tradiționale de recunoaștere, cum ar fi evaluările de performanță.

Un program care folosește nu doar un simplu clasament, ci și un proces de învățare prin jocuri, teste interactive periodice și instrumente de urmărire a progresului, e primul pas spre o implementare cu succes a gamification-ului.

Înființează un program de recompensare a angajaților

Uneori, un simplu badge sau o diplomă nu sunt îndeajuns încât să mulțumească și să motiveze în continuare un angajat bun care a muncit pentru rezultatele lui. Când vine vorba de recompense, cheia este personalizarea lor în funcție de persoană. Premiile pot fi adaptate la natura echipei tale și la stilurile lor de învățare. În prezent sunt mult mai apreciate recompensele ce țin de sănătatea mintală, condiția fizică și echilibrul dintre viața profesională și cea privată. De exemplu un abonament la sala de sport, o zi de gustări sănătoase pentru toată echipa sau chiar gadget-uri de urmărire a progresului activității fizice, acces la platforme pentru cursuri online, cărți și conferințe ar putea fi niște idei excelente care să îți mulțumească angajații.

Pregătește-te să atragi tinerele generații

Câmpul muncii începe să fie dominat de generația Z, care pășește într-o nouă etapă a vieții lor cu un mindset ușor diferit de cel cu care sunt toți angajatorii obișnuiți. Tinerii au crescut într-o eră digitală, dominată de jocuri bazate pe recompense. Implementarea elementelor de gamification poate rezona cel mai mult cu ei, stimulandu-le moralul și satisfacția. Introdu gamificarea în cadrul sarcinilor pe care ei obișnuiesc să le procrastizeze sau asupra acelora care nu au un progres vizibil în urma feedback-ului. Sarcinile care merită o atenție specială prin a fi transformate în unele mai dinamice și mai distractive sunt în primul rând cele în care indicatorii de performanță scad în mod constant.

În final, nu uita: un angajat care se simte apreciat, recunoscut pentru efortul lui și recompensat corespunzător, nu doar că o să se implice mai mult în sarcinile de la job, dar va deveni mult mai productiv și mai orientat spre rezultate.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *