Bucharest, Romania
office@evolvetoday.ro
+40 725 161 883
Follow Us

Cum să dai feedback pozitiv angajaților tăi?

Feedback-ul oferit angajaților în mod constructiv este foarte important atunci când vrei să-ți ajuți oamenii să se dezvolte. Aprecierile primite de la manager pot forma structura pentru următoarele trepte de evoluție din cariera angajatului, pot aduce sentimentul de împlinire și de sens, sau din contră, pot să destrame vise și să creeze tensiuni la birou. Astfel, construirea unei culturi de feedback pentru angajați presupune oferirea feedback-ului în momente spontane, nu doar în ședințele de evaluare trimestriale. Chiar dacă nu ești un as în acordarea feedback-ului, nu uita că este o abilitate care se poate învăța și perfecționa cu timpul!

Care sunt tipurile de feedback pentru angajat?

Când ne gândim la “feedback” ne gândim de obicei la negativ sau pozitiv. Însă, un mod mai util de a privi feedbackul este de încurajare sau de reorientare. Atunci când adresezi feedback de încurajare, vrei să-i transmiți omului din fața ta că ceea ce face este bine și să continue tot așa. Practic, le oferim confirmarea verbală ca lucrurile merg în direcția bună.

Pe de altă parte, feedback-ul negativ înseamnă doar că spunem cuiva să înceteze dintr-o acțiune, pe când feedback-ul de reorientare oferă și o soluție mai bună pe care persoana o poate adopta, pentru a reveni pe traiectoria bună. Astfel, dacă angajatorul reușește să creeze un echilibru dintre feedback de încurajare și feedback de reorientare, echipa va deveni mai motivată și concentrată pe muncă. Angajații vor înțelege mai clar care sunt standardele firmei, fără să fie supuși unei critici care să le scadă moralul.

Probabil ai auzit despre teoria “sandwich feedback” care spune ca un feedback negativ trebuie să fie introdus între doua feedback-uri pozitive. Teoria este discutabilă, mai ales dacă luăm în calcul cercetarea realizata de psihologul Marcial Losada, care spune că în echipele extrem de performante, relația dintre feedback pozitiv și negativ este de 6 la 1. Adică pentru fiecare 6 laude, angajații pot primi o sugestie de îmbunătățire. Deci pregătirea unui feedback trebuie să înceapă cu ceva timp înaintea discuției.

Din păcate însă, realitatea este că managerii iau de bune rezultatele excepționale și se sesizează doar când este cazul să dea feedback negativ. Analizarea angajatului și analizarea activității profesionale sunt foarte importante când vorbim de evoluția echipelor. 

Beneficiile feedback-ului pozitiv

Statisticile din acest studiu ne arată că feedback-ul pozitiv nu contribuie doar la satisfacția pe moment a angajatului, ci au efecte măsurabile la nivelul performanței echipelor:

  • 67% din angajații ai căror manageri se concentrează pe rezultatele pozitive sunt complet dedicați muncii; doar 31% dintre angajații ai căror manageri se concentrează pe părțile negative sunt dedicați muncii. 
  • S-a înregistrat o creștere a productivității cu 12,5% mai mare în locuri de muncă în care echipele care au primit feedback pozitiv față de cele care nu au primit feedback deloc (din 530 de firme analizate, care aveau date despre nivelul de productivitate)
  • Dintr-un studiu realizat asupra 469 de afaceri în domenii diverse reiese că firmele a căror manageri au oferit angajaților feedback pozitiv au înregistrat o creștere a profitului cu 8,9%. Pe scurt, angajații care primesc feedback pozitiv, eficient și regulat sunt mai dedicați, mai productiv, au o rată mai mare de retenție și contribuie la creșterea ratei de profit a angajatorului. Așa apare un manager de succes. 

Bune practici pentru livrarea feedbackului pozitiv

Oricând este un moment bun să-ți arăți aprecierea față de angajați sau colegi, mai ales când: își ating sau își depășesc obiectivele, fac un efort extra pentru succesul unui proiect, îi ajută pe colegi, iau inițiativa sau chiar când trec printr-o perioadă dificilă și au nevoie un boost de încredere.

Responsabil pentru acordarea feedback-ului nu este un manager de resurse umane, ci această sarcină este a managerilor direcți. 

Oferă feedbackul la timp și frecvent 

Cu cât feedback-ul este oferit mai aproape de momentul acțiunii, cu atât este mai eficient. Dacă feedback-ul este pozitiv și nu-l oferi la timp, asta îi poate face pe angajați să simtă că munca lor trece neobservată, iar asta îi poate demotiva pe mulți, sau chiar să-i facă să caute un nou loc de muncă. De fapt, 75% dintre angajați preferă să primească feedback-ul (oricare ar fi el) în cel mai scurt timp posibil. 

Cât despre frecvență, 60% din Generația Z vrea mai multe consultări cu managerii pe parcursul unei săptămâni, dintre care 40% vor să interacționeze cu managerul zilnic sau chiar de mai multe ori pe zi.

Feedback scurt și la obiect

67% din generația Z este confortabilă să se consulte cu managerul, dar pentru intervale scurte de timp. Evaluările anuale sau trimestriale sunt ceva horror de obicei, atât pentru angajat cât și pentru angajator, pentru că durează de obicei mult și oferă informații scoase din context (lucruri care s-au întâmplat mai demult) ceea ce le scade din relevanță și din impact. 

Ca o alternativă, managerii pot oferi feedback la locul de muncă în 2-3 propoziții folosindu-se de o formulă simplă:

Setarea standardului + asigurare + direcție + sprijin.

Standard: Am așteptări mari de la tine 

Asigurare: Dar știu că poți să faci față 

Direcție: Așadar îți dau această provocare nouă 

Sprijin: Dacă întâmpini dificultăți sunt aici pentru tine

Exemple de feedback pozitiv

„Ce treabă grozavă ai făcut ieri la prezentare! Am auzit că clientul a fost foarte mulțumit și poate extinde semnificativ proiectul. Bravo! Apreciez foarte mult munca, creativitatea și energia pe care ai depus-o în acest proiect.”

„Cred că superputerea ta este să-i faci pe noii angajați să se simtă bineveniți.”

“Știi ce-mi place la tine? Că găsești mereu soluții creative la problemele pe care le întâmpini!”

„Chiar dacă rezultatul nu a fost acela pe care ni l-am dorit, vreau să vă felicit pentru toată munca depusă în ultimele săptămâni. Dacă depunem același efort la următorul nostru proiect, cred că putem câștiga.”

“Ai făcut o treabă bună când ai gestionat conflictul din întâlnirea de ieri. Dacă ambele părți nu s-ar fi simțit auzite și înțelese, cred că am fi fost în fața unui impas. ”

Tu cât de des oferi feedback pozitiv angajaților? Dar tu, cât de des primești feedback?

Ne-ar plăcea să aflăm părerea ta într-un comentariu! 

Post a Comment