Bucharest, Romania
office@evolvetoday.ro
+40 725 161 883
Follow Us

Cum se desfășoară un exit interview?

Oamenii au adesea dificultăți de a-și lua rămas bun, iar locul de muncă nu este o excepție. Tocmai de aceea, momentul în care un angajat decide să plece sau este concediat este un moment de tranziție crucial care trebuie gestionat cu atenție, astfel încât să încheie relația într-o notă optimistă pe cât posibil. Iar aici intervine un exit interview.

Ce este un exit interview?

Exit interview, sau interviul de final, este o discuție cu un angajat care urmează să părăsească compania. Este o bună practică de HR, parte a procesului de off-boarding, de care se ocupă un reprezentant de HR sau un manager direct. 

O ultimă discuție cu un angajat pe picior de plecare te poate ajuta să înțelegi mai bine de ce oamenii aleg să plece și ce poți face ca să crești rata de retenție a angajaților. Interviurile exit sunt o metodă grozavă prin care să găsești insight-uri valoroase care să te ajute în construirea unei strategii eficient de atragere și retenție a talentelor de top.

Dacă sunt realizate corespunzător, interviurile exit ajută la evaluarea experienței angajaților în companie și descoperă oportunități de dezvoltare a culturii organizaționale. Mai mult, sunt șansa să fie rezolvate conflicte, să se lămurească probleme iar relația dintre angajat și angajator să se încheie pe o notă pozitivă. 

Cum ar trebui să se desfășoare?

Interviurile exit pot fi realizate prin e-mail, telefon sau chat, însă cea mai bună metodă este față în față, astfel încât discuția să fie bidirecțională. Atmosfera în care are loc interviul este de asemenea foarte importantă, iar condițiile trebuie să fie facile pentru o conversație deschisă, onestă și transparentă. Asigură-ți interlocutorul că toate informațiile rămân confidențiale și anonime și fă-i să se simtă confortabili să-și exprime opiniile și sentimentele.

Bune practici în realizarea unui exit interview

  • Atunci când programezi un astfel de interviu, comunică foarte clar care este motivul pentru care acesta se întâmplă. De obicei, interviul are loc în ultima zi de muncă a angajatului, dar ideal este să fie anunțat din timp. Pregătește o agendă a discuției și lasă suficient timp de gândire la subiectele care vor fi abordate. 
  • Arată-ți susținerea pentru următoarea etapă din cariera angajatului. Poate nu ești happy că angajatul îți pleacă, dar dacă îți pasă cu adevărat, ar trebui să-i susții și în noile provocări pe care le întâmpină. Dacă situația este potrivită, exprimă-ți aprecierea față de omul din fața ta, și aplaudă-i contribuția și realizările din companie. 
  • Implementează feedback-ul pe care îl primești. Folosește în mod constructiv informațiile pe care le primești în timpul unui exit interviu – altfel, sunt doar o pierdere de timp. Profită de valoarea interviurilor și trage concluzii din fiecare pe baza cărora construiește un plan de acțiune. Dacă descoperi tipare sau probleme care sunt menționate recurent, gândește-te să faci ceva în legătură cu ele cât mai curând, pentru că altfel riști să rămâi fără oameni de valoare în interiorul companiei.  

Cine este responsabil să organizeze exit interviul?

Dintr-un studiu realizat de Harvard în 2019 asupra unui grup de 88 de executivi și  32 de lideri seniori din 210 organizații din 33 de industrii și 35 de țări, reiese că ¾ dintre organizații realizează exit interviuri. Potrivit acestui studiu, 70,9% dintre companii au delegat departamentele de HR să le susțină, 19% au delegat supervizorii direcți ai angajatului care pleacă, 8,9% au delegat managerul supervizorului direct al angajatului iar 1% au apelat la consultanți externi. 

În încheiere, iată câteva propuneri de întrebări care pot fi folosite într-un exit interview:

  1. Ce ți-a plăcut/ displăcut cel mai mult la acest job?
  2. Cum ai descrie relația pe care ai avut-o cu colegii?
  3. Ai fost mulțumit cu pachetul de beneficii?
  4. Ce te-a determinat să cauți un alt loc de muncă?
  5. Ai recomanda compania unui prieten ca fiind un loc bun de muncă?
  6. Ce ar putea fi îmbunătățit în interiorul companiei?
  7. Care ar fi top 3 lucruri pe care le-ai schimba la acest loc de muncă?
  8. Ce ți-a plăcut/displăcut în relația cu managerul tău? Care a fost relația cu acesta și ce ar avea de îmbunătățit?
  9. Numește 3 persoane care au avut un impact pozitiv asupra ta și asupra carierei tale din cadrul companiei.
  10. Ce sfat ai pentru următoarea persoană care vine în locul tău?

Post a Comment