Categorii
Angajare Cultură organizațională Domeniul IT Interivuri Recrutare

Cum să-i oferi feedback șefului tău

Oferă feedback constructiv șefului tău cu încredere. Descoperă strategii eficiente și tehnici utile pentru a comunica eficient în mediul profesional.

Uneori, dinamica puterii într-o companie poate face o simplă acțiune să pară o potențială capcană. Când vine vorba de a oferi un feedback șefului tău, fie el pozitiv sau negativ, e normal să simți puțină anxietate sau teama că ai putea deranja sau supăra. A oferi feedback într-un mod constructiv necesită abilități de comunicare sănătoase, soluționare eficientă a conflictelor și o dozare adecvată a empatiei.

Poate ai observat că volumul tău de muncă a crescut prea mult în ultima vreme sau simți că dezvoltarea ta profesională s-a blocat și ai nevoie de mai mult sprijin, este important să comunici aceste lucruri pentru a găsi anumite soluții care să îți îmbunătățească situația.

Dacă o mică schimbare în modul în care lucrează șeful tău ți-ar putea face munca mai ușoară, atunci oferirea feedback-ului într-un mod atent și diplomatic ar putea fi modul perfect pentru a îmbunătăți situația.

Iată câteva aspecte în care ar putea fi necesar să oferi un feedback șefului tău:

  • Volumul tău de muncă te copleșește și te simți epuizat.
  • Nu înțelegi exact care sunt așteptările lui în raport cu tine și ești confuz în privința asta.
  • Comunicarea cu șeful tău este insuficientă sau inconsistentă.
  • Nu ai suficiente resurse că să îți îndeplinești sarcinile cu succes.
  • Există conflicte în echipă și nu sunt abordate sau rezolvate.

În acest articol îți voi prezenta câteva sugestii despre cum să-i oferi feedback șefului tău fără să te îngrijorezi că vei fi interpretat greșit sau pedepsit.

Precondiții

Înainte de a da un feedback negativ asigură-te că ai demonstrat o performanță bună în ultimul timp, livrând rezultate complete și consecvente. De asemenea, asigură-te că între tine și șeful tău exista o relație de încredere și că amândoi vă veți simți confortabil discutând aspecte sensibile. Bazează-ți feedback-ul pe fapte clare și observații concrete, nu percepții subiective. Pregătește și o listă de soluții pe care să le propui pentru rezolvarea problemei.

Alege momentul și locul potrivit

Dacă ai un feedback negativ de împărtășit șefului tău, este politicos și ideal să îl comunici în privat, doar între patru ochi. Acordă-ți un moment înainte pentru a evalua ceea ce urmează să spui și asigură-te că nu faci asta într-un moment tensionat, când simți frustrare sau emoții intense. În caz că ești o persoană mai timidă sau îți e frică să nu folosești un ton nepotrivit, atunci cel mai bine este să oferi acest feedback printr-un email bine structurat, respectuos și profesional.

NU îi oferi feedback șefului tău:

  • În timpul unei ședințe cu întreagă echipă.
  • La o întâlnire cu clienții sau colaboratorii companiei.
  • Când șeful tău este vizibil stresat sau agitat.
  • În timpul unui eveniment social sau în afara orelor de lucru.
  • În prezența altor colegi.

Cere permisiunea

Dacă feedback-ul tău nu a fost solicitat, este politicos să întrebi dacă este în regulă să îl oferi.  Sunt puțini șefi care ar spune „nu” în astfel de situații, dar este întotdeauna mai bine să întrebi înainte de a-ți împărtăși părerea nesolicitată în prealabil.

Poți încerca să spui „Am observat câteva lucruri care ar putea îmbunătăți procesul nostru de muncă, ați dori un feedback din partea mea?” sau „Am câteva sugestii care cred că ar putea fi benefice. Sunteți deschis la feedback în acest moment?”

Găsește cuvintele potrivite

Când oferi feedback, încearcă să echilibrezi aspectele negative cu cele pozitive. Atunci când urmează să aduci în vedere o slăbiciune, înainte menționează și un punct forte. Asigură-te că feedback-ul nu este unul personal, ci complet obiectiv.

Păstrează un ton prietenos și discută problemele pe măsură ce apar, fără să aștepți ca situația să se complice. Abordează problema cu o atitudine de sprijin, concentrandu-te pe găsirea unei soluții, în loc să subliniezi doar defectele sau să te plângi de aspectele care te nemulțumesc.

Fii respectuos și sincer, folosește un ton asertiv și acordă atenție autorității șefului tău. De asemenea, fii cât mai specific când articulezi feedback-ul, întrucât el să înțeleagă exact ceea ce vrei să transmiți. 

Înainte de toate, pune-te în papucii șefului și întreabă-te cum te-ai simți în locul lui, dacă ai primi același feedback. Asigură-te că nu ai o atitudine defensivă și că apelezi la empatie, fiind atent la impactul pe care feedback-ul tău îl poate avea asupra lui.

Solicită feedback-ul șefului

După ce ți-ai oferit părerea și ai adresat toate problemele pe care le-ai identificat la locul de muncă, este rândul tău să auzi un feedback de la șeful tău, fie că este vorba de simpla opinie sau chiar de sfaturi constructive. Pune întrebări specifice cu privire la performanța ta și află cum ai putea să te îmbunătățești și să îți continui dezvoltarea profesională. Poți pune întrebări de genul: „Cum credeți că am gestionat recent proiectele la care am lucrat?” sau „Cum pot contribui mai eficient la obiectivele echipei?”

Făcând asta, vei avea ocazia să înțelegi mai bine ce așteptări are de la tine și să identifici ariile în care poți crește. Arată-i că ești proactiv în ceea ce privește dezvoltarea ta profesională și deschis la feedback. În plus, un dialog constructiv trebuie să vizeze ambele parti și schimbarea trebuie să pornească din ambele direcții pentru a înregistra progrese reale.

Uite câteva lucruri pe care să NU le faci atunci când oferi feedback șefului:

  • Nu folosi un ton critic sau acuzator.
  • Nu generaliza sau exagera.
  • Nu te lăsa influențat de emoții.
  • Nu te concentra doar pe probleme.
  • Nu ignora feedback-ul primit.

A oferi feedback șefului tău poate fi stresant, dar este un lucru benefic pentru amândoi și esențial pentru îmbunătățirea colaborării în echipă. Asigură-te că oferi un feedback constructiv, care să motiveze șeful să ia o inițiativă în rezolvarea problemelor și care să încurajeze rezultate pozitive. Încearcă să „împachetezi” orice aspect negativ între câteva aspecte pozitive. Vei crea o atmosferă relaxată dacă printre criticile constructive, incluzi și câteva laude sau complimente. Un feedback eficient oferit nu doar că va aduce schimbări pozitive, dar și va consolida relația cu șeful tău, contribuind la un mediu de lucru sănătos. Nu uita, un feedback constructiv transmis eficient poate deschide uși și crea oportunități.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *