Bucharest, Romania
office@evolvetoday.ro
+40 725 161 883
Follow Us

Ce stil de leadership are superiorul tău și cum să “supraviețuiești”

Într-o lume ideală am face parte din echipe perfect sinergice. Am fi conduși de lideri înnăscuți, care înțeleg importanța de a-și schimba modul de acțiune și au capacitatea de a face acest lucru în funcție de nevoile echipei și de punctul în care se află compania la momentul respectiv. Și viața profesională ar fi o simplă plimbare în parc, nu-i așa?

Deși departamentele de HR țintesc către acest scenariu utopic, îmbunătățindu-și în mod constant procesele și instruind companiile, până ajungem acolo rămâne și datoria noastră, a simplilor angajați, de a ne adapta mediului de lucru. Ne putem regla comportamentul pe ici pe colo pentru a avea o interacțiune fructuoasă și fără stres cu superiorul, în fiecare zi.

Daniel Goleman, împreună cu Richard Boyatzis și Annie McKee, identifică și descriu 6 stiluri distincte de leadership, în cartea lor „Primal Leadership” (2002). Fiecare stil aduce beneficii și dezavantaje în funcție de situația particulară în care este aplicat și influențează în mod diferit emoțiile angajaților. Sunt patru stiluri care sădesc armonie și se concentrează pe rezultate pozitive, iar două care pot crea tensiuni și care pot distruge echipa dacă sunt impuse pe termen lung.

Cum poți determina stilul de conducere al superiorului tău?

Nu trebuie să-l urmărești îndeaproape cu un carnețel și în niciun caz să îi atragi atenția asupra faptului că îl studiezi. Interacțiunea zilnică ar trebui să fie de ajuns ca să îi înțelegi stilul.  Modul acestuia de comunicare va fi un prim indicator al tipului de conducere pe care îl practică. Cum facilitează ședințele? Ține discursuri motivaționale sau moderează o discuție deschisă? Te încurajează să preiei inițiativa sau oferă instrucțiunile direct? 

De asemenea, fii foarte atent la felul în care gestionează situațiile particulare cu care se confruntă compania – crize, pierderi de buget, schimbări de direcție, preluarea de către o altă companie.  Compară-i acțiunile cu cele 6 stiluri de conducere ale lui Goleman.

 

Coaching style

Liderul tip coach este persoana care te va încuraja întotdeauna și în care poți avea încredere. Țelul lui principal este dezvoltarea profesională a echipei. Își va ajuta angajații să-și identificei punctele forte, punctele slabe, îi va motiva să-și atingă potențialul maxim și obiectivele în carieră. 

Îi provoacă prin conversații, taskuri și îi împinge să preia inițiativa.  De altfel, este dispus să accepte eșecurile pe termen scurt ale echipei, dacă vor ajuta membrii să-și îmbunătățească performanțele. 

Liderul coach este de-a dreptul incompatibil cu angajații sfidători, care opun rezistență schimbării, refuză să învețe și să se autodepășească. Membrii echipei sale trebuie să fie dispuși să-și conștientizeze slăbiciunile și să-și îmbunătățească performanțele.

  • Asumă-ți greșelile și fă tot posibilul să înveți din ele. 
  • Când vine vorba de temerile, necesitățile și lacunele tale la locul de muncă, fii sincer și deschis cu superiorul tău.
  • Setează-ți obiective clar definite și cât mai realiste, pe care ai încredere că le poți realiza.

 Affiliative style

Cel mai empatic tip de lider din listă, își propune să creeze armonie, un sentiment de apartenență la locul de muncă și legături strânse în echipa sa. Pune oamenii mai presus de taskuri și termene limită. Se îngrijește de emoțiile angajaților, îi laudă și le dă libertatea de a alege cum să-și îndeplinească responsabilitățile.

Este liderul pe care te poți baza că va ține cont de nevoile tale și la care te poți destăinui cu încredere. Stilul său este deosebit de eficient în momentele de criză, în care echipa are nevoie să-și recapete încrederea sau să se redreseze după un eșec comun.

Cum relaționezi?

  • În primul rând trebuie să fii dispus să accepți și să oferi la rândul tău feedback sincer.
  • Fă un efort să creezi conexiuni puternice cu coechipierii. 
  • Fii conștient de emoțiile tale și ține-le sub control.

Democratic style

Liderul democrat dă voce și drept de veto tuturor membrilor echipei. Cere fiecăruia să contribuie pentru a se asigura că planul de acțiune se bazează pe colaborare. Creează consens prin participare. Dacă membrii echipei nu sunt suficient de instruiți sau competenți pentru a oferi păreri valide, acest stil este de departe de fi eficient.

 Faci parte din echipa unui lider democratic?

  • Implică-te în ședințe, spune-ți părerea sinceră și ascultă-i pe ceilalți cu atenție.
  • Înainte de a lua o decizie sau de a te angaja într-un proiect, asigură-te că totul este clar pentru tine și ai o imagine clară asupra următorilor pași. 
  • Cere explicații suplimentare dacă este necesar – pot ajuta întreaga echipă.

Visionary style

Liderul vizionar este inspirațional și empatic. Are abilitatea de insufla entuziasm prin propria sa pasiune și de a motiva angajații, îmbunătățind astfel mediul de lucru. 

Generează angajament față de misiunea organizației și inspiră spiritul antreprenorial echipei sale. Are o viziune clară de viitor și își mobilizează angajații să lupte pentru această viziune. Nu oferă îndrumare explicită, dându-le libertatea de a experimenta și de a inova. Știe unde trebuie să ajungeți, dar nu neapărat și cum ajungeți acolo.

Nu este abordarea de conducere potrivită atunci când liderul are de-a face cu o echipă de experți care sunt mai calificați în domeniu decât acesta.

  • Participă activ la ședințele de brainstorming cu echipa și discută opțiunile prin care vă puteți atinge obiectivele.
  • Arată-ți entuziasmul și implică-te în proiecte încă de la început.
  • Ascultă cu atenție ideile și notează-ți  punctele cheie ale discuțiilor.  

Coercive style

Dictatorial și direct.  Acesta este stilul unui comandant, care se așteaptă la conformarea imediată și deplină a angajaților. Un om într-o poziție puternică, căruia nimeni nu îi poate pune la îndoială deciziile, indiferent dacă sunt de acord cu el sau nu.

Oferă instrucțiuni clare și precise și cere îndeplinirea lor de îndată. Pe termen lung, interacțiunea constantă cu un lider coercitiv, lipsit de flexibilitate, va bloca inovația, va demotiva și într-un final va aliena angajații. Un stil de conducere eficient în momentele de criză pe care organizația le înfruntă și în echipele dificile, cu angajați problematici, când celelalte soluții au dat greș. 

  • Din păcate, sub conducerea unui lider coercitiv nu există loc de colaborare sau de dezbatere, trebuie să te conformezi și să faci ceea ce ți se spune.
  • Concentrează-te pe rezultate, nu doar să bifezi sarcini încheiate.
  • Dacă nu știi sigur cum să acționezi, înarmează-te cu o serie de soluții pe care i le prezinți superiorului când adresezi problema. 

Pace-setting style

Un lider direct, solicitant, care are așteptări mari din partea echipei. Țintește către excelență, se remarcă prin modul autodidact de lucru și cere angajaților să îi urmeze exemplul. Setează provocări și anticipează cele mai bune rezultate. 

De multe ori eșuează în a explica în mod clar direcția de lucru și cerințele, dar se așteaptă ca oamenii să știe ce ar trebui să facă.Acest stil dă roade când echipa este deja motivată, competentă și se cer rezultate rapide. Folosit extensiv, va copleși angajații prin standardele ridicate solicitate. Va eradica inovația, iar munca va deveni o rutină concentrată pe taskuri, fără flexibilitate. 

Partea bună este că acest lider este dispus să pună umărul la treabă pentru a salva situația. 

  • Muncește cu hărnicie și țintește cât mai sus. 
  • Nu-ți fie frică să ceri clarificări cu privire la ce trebuie să faci și ține-ți superiorul la curent cu update-uri periodice asupra progresului tău.

Studiu: Why the Boss Sucks, by Employees

Conform unui studiu realizat de grupul Adecco acum câțiva ani, există o discrepanță notabilă între modul în care unii manageri se descriu și felul în care sunt percepuți de către subalterni. 

 23% din angajații care au participat la studiu consideră că stilul superiorului lor este coercitiv,  însă doar 15% din managerii respondenți au declarat același lucru.

Șefii pot să nu recunoască cât de șefi sunt”, spune raportul.

Similar, se pare că managerii se consideră mai deștepți, mai vizionari și mai buni antrenori decât raportează subordonații

Aproape unul din trei șefi ar putea crede că folosește stilul coaching, dar doar unul din cinci angajați este de acord”, concluzionează Adecco.

Un lucru este clar: majoritatea angajaților sunt de părere că un șef bun trebuie să lucreze cot la cot cu echipa pentru atingerea obiectivelor.  74% din respondenți sunt complet de acord, iar 14% sunt oarecum de acord.

Doar 30% din respondenți susțin că și-ar dori să fie în locul șefului. Iar mai mult de 1 din 3 angajați se consideră mai inteligenți decât superiorii lor. Această tendință se remarcă în rândul generațiilor mai tinere, Mileniali și Gen-Z, cu un procentaj de 41%. 

Iată că discrepanțe sunt de ambele părți ale taberei și vor fi întotdeauna. Deși nu putem schimba aceste diferențe de percepție și nici acțiunile celorlalți, este important să ne concentrăm pe aportul pozitiv pe care îl putem aduce noi  în relațiile profesionale.

Referințe

Daniel Goleman, Primal Leadership: Realizing the Power of Emotional Intelligence

6 Leadership Styles And When You Should Use Them

Poll: Why the Boss Sucks, By Employees

Post a Comment