Bucharest, Romania
office@evolvetoday.ro
+40 725 161 883
Follow Us
asertivitatea la job

Asertivitatea la job. Cum să comunici asertiv la locul de muncă?

Comunicarea asertivă la job este o parte esențială din cariera oricui. Asertivitatea la job te ajută să obții respectul celorlalți și să-ți transmiți în mod eficient ideile și punctele de vedere. Oricine a încercat asertivitatea în comunicare știe că este mai simplu în teorie decât în practică – în special dacă nu este stilul tău de comunicare natural.

Partea bună? Este posibil să înveți asertivitatea, să-ți menții poziția și punctul de vedere într-un mod sănătos și respectuos față de ceilalți. În acest articol vom discuta despre comunicarea asertivă la job, cum este ea diferită de agresivitate și câteva tehnici pe care le poți aplica zi de zi.

Ce este și ce nu este asertivitatea la job?

Asertivitatea este abilitatea de a-ți menține opinia și poziția fermă într-o discuție contradictorie, toate acestea în timp ce menții o atitudine calmă și pozitivă. Dacă pentru unele persoane este ceva ce vine natural, pentru alții este o adevărată provocare, dar partea bună este că se poate învăța cu timpul.

Când reușești să fii asertiv, pui în echilibru ce îți dorești și ce nevoi ai tu, fără să excluzi nevoile și dorințele altora. Le permite profesioniștilor să-și exprime opiniile cu respect pentru perspectivele colegilor și să mențină relații pozitive cu managerii si colegii.

Asertivitatea are mereu în calcul factorul: cum o să se simtă persoana din fața mea. Diferă și de pasivitate și agresivitate prin faptul că mesajul este transmis cu succes și nu se creează tensiuni.

Comunicarea pasivă vs. asertivitate la job

De exemplu, o persoană care nu este asertivă de multe ori devine pasivă: mai exact nu acționează, ci doar așteaptă să se întâmple ceva. Persoanele pasive evită conflictul, pun dorințele și nevoie celorlalți pe locul întâi și “aruncă pisica în curtea vecinului” în caz că ceva nu merge conform planului. Comportamentul pasiv are pe termen lung un impact negativ asupra stimei de sine, dar și asupra evoluției în carieră. 

Comunicarea agresivă vs. asertivitate la job

Comunicarea agresivă seamănă într-un fel cu cea asertivă, însă exclude partea cu empatia și respectul. Persoanele care comunică agresiv se pun pe ei în centrul atenției și își “rezolvă” problemele fără să țină cont de nevoie celorlalți. Atunci când ceilalți nu răspund la mesajele lor apare frustrarea și furia.

Problema cu acest tip de comunicare este că de obicei nu încurajează o comunicare asertivă, iar interlocutorul va avea tendința să devină ori la fel de agresiv, ori pasiv. Agresivitatea în comunicare este de asemenea la granița cu manipularea.

Cum să fii asertiv la job (și nu numai)?

Folosește-te de limbajul corpului.

Gesturile și postura corpului sunt foarte importante atunci când vrei să-ți exprimi ideile. Ai în vedere ca limbajul tău non-verbal să fie compatibil cu cel verbal și să-ți întărească argumentele. Persoana din fața ta va simți încrederea transmisă prin limbajul corpului și va fi mai atent/ă la ce ai de spus.

Acordă atenție tonului pe care îl folosești.

Atunci când ne încingem în apărarea ideilor proprii și argumentare, tonul poate afecta modul în care audiența primește mesajul. Un ton ridicat poate indica furie, iar o voce stinsă poate fi datorată timidității sau tristeții. Găsește un echilibru care transmite celorlalți că ești serios, dar în acelși timp ușor de abordat. Un ton prietenos, dar profesionist te poate ridica în ochii celorlalți.

Dacă ai emoții, scrie pe o foaie ce vrei să spui.

Atunci când îți pui mesajul pe o foaie de hârtie sau în notițele de la telefon mesajul devine mai clar chiar și pentru tine. Poți chiar exersa discursul astfel încât să ai o comunicare fluidă, concisă prin care reușești să transmiți tot ce ți-ai dorit. Dacă nu ești sigur, discută cu un mentor sau cu un prieten care te poate ajuta cu o opinie onestă.

Păstrează-ți o atitudine pozitivă.

O atitudine pozitivă este o metodă excelentă prin care să diminuezi tensiunea în timpul unui conflict. Câteva momente în care ajută să fii pozitiv sunt: la începutul discutiei, mulțumește interlocutorului că ți-a acordat timpul lor. De asemenea, când răspunzi în contradicția cuiva, menționează câteva părți bune ale ideii lor și cum poate fi îmbunătățită, în loc să sugerezi din start că ideea ta este mai bună. 

Află care sunt top expresii pe care trebuie să le eviți la job de pe blogul nostru.

Anticipează feedback-ul celorlalți.

Atunci când te gândești cum ar putea reacționa ceilalți la asertivitatea ta, ia în calcul toate scenariile. Când ești pregătit dinainte, vei știi cum să-ți întărești argumentul indiferent de situație. Gândește-te ce vor spune ceilalți despre discursul tău, care sunt situațiile de confruntare care ar putea să apară și cum să rămâi ferm mai departe. Nu uita totuși că în comunicarea asertivă obiectivul este ca vocea ta să fie auzită și respectată, nu este despre a-i controla și manipula pe ceilalți, acest lucru fiind de domeniul agresivității.

Mai multe despre feedback-ul eficient în echipele remote, găsești aici.

Pe scurt…

Sperăm că ai aflat câteva lucruri noi dinspre diferitele stiluri de comunicare și despre asertivitatea la job. Comunicarea asertivă este un must have care pe lângă că te ajută să obții respectul celorlalți, îți oferă căile pentru construirea de relații sănătoase la job și evoluție în carieră. Un studiu realizat pe subiect arată că persoanele care se străduiesc să fie asertive au un nivel mai scăzut de anxietate și stres. Așadar, asertivitatea este un soft skill care nu îți va fi util doar în situații de conflict sau de afirmare al unui punct de vedere, ci s-ar putea să fie acel ceva de care aveai nevoie pentru o minte mai liniștită.

 

Post a Comment

Abonează-te la newsletter-ul nostru

Rămâi la curent cu cele mai bune sfaturi de la noi pentru un interviu de succes, ultimele trenduri din industria HR și noile joburi deschise.